Uwaga na oszustwa „na wnuczka”, „na policjanta” i „na prokuratora”! - Bank Spółdzielczy w Szczytnie

Uwaga na oszustwa „na wnuczka”, „na policjanta” i „na prokuratora”!

Pomimo licznych ostrzeżeń, oszuści wciąż skutecznie wykorzystują różne metody wyłudzania pieniędzy, podszywając się pod osoby budzące zaufanie – członków rodziny, policjantów czy prokuratorów. Ich sposoby działania są nieustannie modyfikowane i dostosowywane do bieżących okoliczności. Celem zawsze jest jedno – wyłudzenie pieniędzy w szybki i podstępny sposób.

Jak działają przestępcy?

  • Dzwonią, podając się za policjanta, prokuratora lub członka rodziny, twierdząc, że ktoś z bliskich spowodował wypadek i konieczne jest wpłacenie kaucji, aby uniknąć aresztu.
  • W rozmowie często pojawia się fikcyjny policjant lub prokurator, który potwierdza zmyśloną historię.
  • Po przekonaniu ofiary do przekazania pieniędzy, oszust lub jego współpracownik pojawia się pod wskazanym adresem, by odebrać gotówkę.
  • W niektórych przypadkach dzwoniący prosi o wykonanie przelewu na wskazany rachunek bankowy, tłumacząc to koniecznością zabezpieczenia środków.

 

Najczęściej poszkodowane są osoby starsze, schorowane, samotne, które potrzebują kontaktu z bliskimi i drugą osobą. Sprawcy oszustw są bardzo wiarygodni np. stosując metodę „na policjanta” czy „na prokuratora”, podają wymyślone imię i nazwisko, często numer odznaki policyjnej. Przekonują ofiary, że dzięki pieniądzom, które przekażą, uda się schwytać przestępców, bądź że są one potrzebne, by pomóc osobom bliskim, które znalazły się w trudnej sytuacji.

Pamiętaj:

  • Policja, prokuratura oraz bank nigdy nie proszą o przekazywanie pieniędzy, gotówki czy danych do konta.
  • Nie działaj pod presją czasu – oszuści celowo wzbudzają poczucie strachu i odpowiedzialności.
  • Nie udostępniaj informacji o swoich oszczędnościach, stanie konta czy danych logowania.
  • Jeśli ktoś dzwoni z prośbą o pieniądze – rozłącz się i samodzielnie zadzwoń do tej osoby lub na oficjalny numer instytucji.

 

Co zrobić, jeśli mogłeś paść ofiarą oszustwa?

  • Niezwłocznie zgłoś sprawę na Policję.
  • Natychmiast skontaktuj się z infolinią banku, aby spróbować zablokować transakcję.

 

Bądź czujny i ostrzegaj swoich bliskich – szczególnie seniorów.
Twoja rozwaga to najlepsza ochrona przed utratą pieniędzy.