PSD2 - Bank Spółdzielczy w Szczytnie

PSD2

PSD2

Witamy w Banku Spółdzielczym w Szczytnie. Mamy nadzieję, że Twoja wizyta to początek owocnej współpracy i więcej korzyści dla naszych Klientów.

Dyrektywa PSD2 otwiera erę otwartej bankowości – wprowadza przepisy wynikające z rozwoju usług płatniczych, pozwala wykorzystać dynamikę rozwoju technologicznego w zakresie płatności elektronicznych i mobilnych. Daje także możliwość kreowania innowacyjnych produktów finansowych. Jest to możliwe dzięki wprowadzeniu nowego typu niezależnych usługodawców na rynku usług płatniczych określanych jako podmiot trzeci (Third Party Provider). Jednostki te, działając na zlecenie Klienta będą oferować nowe usługi w oparciu o informacje pozyskane z systemów bankowości elektronicznej.

Jeśli jesteś przedstawicielem TPP, przygotowujesz się do wprowadzenia nowych usług dla naszych Klientów – zapraszamy do współpracy.

Dla Klientów dyrektywa PSD2 to:

  • szybciej rozpatrywane reklamacje
  • zmniejszenie odpowiedzialności Klienta za nieautoryzowane transakcje
  • zmiany metod realizacji płatności zagranicznych
  • otwarta bankowość

Szybciej rozpatrywane reklamacje Czas na rozpatrzenie reklamacji dotyczących transakcji płatniczych skrócony został z 30 dni kalendarzowych do 15 dni roboczych. Zmniejszenie odpowiedzialności za nieautoryzowane transakcje W przypadku nieautoryzowanej transakcji płatniczej odpowiedzialność wynosi maksymalnie 50 euro; dotychczas ten limit wynosił 150 euro. Nowe metody realizacji płatności zagranicznych Dyrektywa wprowadza nową zasadę realizacji przelewów zagranicznych do krajów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Unia Europejska, Islandia, Norwegia, Liechtenstein, Szwajcaria) – tzw. opcję SHA – w której część kosztów pokryje zleceniodawca przelewu, a część – odbiorca.

 

1. Nowe usługi TPP

Dyrektywa umożliwia pojawienie się na rynku nowych podmiotów (tzw. TPP – Third Party Providers), którzy za zgodą Klienta, mogą świadczyć dodatkowe usługi:

AIS (ang. Account Information Service)

Zgodnie z regulaminami produktowymi Banku, jest to usługa dostępu do informacji o rachunku, czyli usługa on-line polegająca na dostarczaniu skonsolidowanych informacji dotyczących:

  • rachunku płatniczego Posiadacza rachunku / Kredytobiorcy prowadzonego u innego dostawcy albo
  • rachunków płatniczych Posiadacza rachunku / Kredytobiorcy prowadzonych u innego dostawcy albo u więcej niż jednego dostawcy.

Jest to zatem usługa, która – za zgodą Klienta – umożliwia TPP dostęp do informacji o rachunkach Klienta w różnych bankach. Dzięki tej usłudze Klient może mieć dostęp do różnych rachunków z jednego miejsca.

PIS (ang. Payment Initiation Service)

Zgodnie z regulaminami produktowymi Banku jest to usługa inicjowania transakcji płatniczej, czyli usługa polegająca na zainicjowaniu zlecenia płatniczego przez dostawcę świadczącego usługę inicjowania transakcji płatniczej na wniosek Posiadacza rachunku / Kredytobiorcy / Użytkownika karty lub bankowości elektronicznej z rachunku płatniczego Posiadacza rachunku / Kredytobiorcy prowadzonego przez innego dostawcę. Jest to zatem usługa, która umożliwia – za zgodą Klienta – realizację płatności z rachunku bankowego Klienta przez TPP do wybranego przez Klienta odbiorcy.

CAF (ang. Confirmation of the Availability of Funds)

Zgodnie z regulaminami produktowymi jest to usługa potwierdzenia dostępności środków na rachunku płatniczym, czyli usługa polegająca na potwierdzeniu dostawcy wydającemu instrumenty płatnicze oparte na karcie płatniczej kwoty niezbędnej do wykonania transakcji płatniczej realizowanej w oparciu o tę kartę. Jest to zatem usługa, która umożliwia TPP sprawdzenie, czy na rachunku bankowym jest wystarczająca kwota niezbędna do wykonania danej płatności kartą.

 

Lista usług

AUTH AIS CAF PIS
  • authorizationCode
  • authorize
  • token
  • deleteConsent
  • getAccount
  • getAccounts
  • getHolds
  • getTransactionDetail
  • getTransactionsCancelled
  • getTransactionsDone
  • getTransactionsPending
  • getTransactionsRejected
  • getTransactionsScheduled
  • getConfirmationOfFunds
  • bundle
  • cancelPayments
  • cancelRecurringPayment
  • domestic
  • EA
  • getBundle
  • getPayment
  • getRecurringPayment
  • nonEEA
  • recurring
  • tax

1.2. Dokumentacja techniczna interfejsu specjalnego

Jeśli potrzebują Państwo dokumentacji technicznej prosimy o kontakt – wypełnienie i przesłanie formularza zamówienia na adres mailowy: . Po pozytywnej weryfikacji uprawnień TPP bezpłatnie udostępnimy dokumentację techniczną interfejsu.

TPP_Zamówienie.docx

2. ŚRODOWISKO TESTOWE SANDBOX

Dla potrzeb TPP przygotowaliśmy i uruchomiliśmy specjalne środowisko testowe Sandbox. Odwzorowuje ono funkcjonalność bankowości elektronicznej dostępnej dla naszych Klientów. Dzięki temu już teraz mają Państwo możliwość przeprowadzenia testów integracji interfejsu specjalnego z własnymi systemami.

Dostęp do środowiska testowego mogą mieć tylko uprawnione podmioty TPP. Dlatego prosimy o przesłanie wypełnionego formularza zamówienia na adres mailowy:

Po pozytywnej weryfikacji uprawnień TPP udostępnimy adres Sandobox.

TPP_Zamówienie.docx

3. ŚRODOWISKO PRODUKCYJNE

Od dnia 14.06.2019 roku dla potrzeb TPP przygotowaliśmy i uruchomiliśmy środowisko produkcyjne dla interfejsu specjalnego. Dostęp do środowiska produkcyjnego znajduje się pod adresem url psd2-api.bsszczytno.pl

4. INFORMACJE SERWISOWE

4.1. Zgłoszenia przeszkód w dostępności interfejsu

Zależy nam na dobrej współpracy i rozszerzeniu oferty dla naszych Klientów o innowacyjne, ułatwiające życie produkty finansowe. Dlatego też, jeśli w fazie testów integracyjnych napotkają Państwo na przeszkody – prosimy o przekazanie informacji. Dołożymy wszelkich starań, aby te problemy rozwiązać.

Wypełniony formularz zgłoszenia problemu proszę przesłać na adres mailowy: 

Odpowiemy w najszybszym możliwym terminie, po uprzedniej weryfikacji uprawień TPP.

TPP_Zgłoszenie problemu.docx

4.2. Przerwy serwisowe

Systemy bankowości elektronicznej, środowisko testowe Sandbox, jak również docelowy interfejs produkcyjny wymagają cyklicznych prac serwisowych. Wiążą się one z krótkim brakiem dostępu do danych zarówno dla TPP jak i naszych Klientów. Informację o planowanych przerwach serwisowych będziemy publikować na tej stronie z wyprzedzeniem.

5. Harmonogram publikacji wskaźników

Na naszej stronie internetowej będziemy publikować kwartalne raporty wydajnościowe interfejsu specjalnego dla TPP i bankowości internetowej, z której korzystają nasi klienci.

API PSD2 Bankowość internetowa
Raportowany kwartał Dostępność (%) Niedostępność (%) Dostępność (%) Niedostępność (%)
01.07.2025 r. – 30.09.2025 r. 100,00 0,00 100,00 0,00
01.04.2025 r. – 30.06.2025 r. 97,41 2,59 100,00 0,00
01.01.2025 r. – 31.03.2025 r. 99,92 0,01 100,00 0,00
01.10.2024 r. – 31.12.2024 r. 100,00 0,00 99,98 0,01
01.07.2024 r. – 30.09.2024 r. 100,00 0,00 100,00 0,00
01.04.2024 r. – 30.06.2024 r. 100,00 0,00 100,00 0,00
01.01.2024 r. – 31.03.2024 r. 99,96 0,04 99,98 0,01
01.10.2023 r. – 31.12.2023 r. 100,00 0,00 100,00 0,00
01.07.2023 r. – 30.09.2023 r. 99,99 0,01 100,00 0,00
01.04.2023 r. – 30.06.2023 r. 99,99 0,01 99,86 0,14
01.01.2023 r. – 31.03.2023 r. 99,96 0,04 100,00 0,00
01.10.2022 r. – 31.12.2022 r. 99,80 0,20 100,00 0,00
01.07.2022 r. – 30.09.2022 r. 100,00 0,00 100,00 0,00
01.04.2022 r. – 30.06.2022 r. 100,00 0,00 100,00 0,00
01.01.2022 r. – 31.03.2022 r. 100,00 0,00 99,98 0,02